Isoleringsmateriale har været på skrump: Har tabt fem kilo

28. februar 2024

Mange har et nytårsforsæt om at slanke sig. Det ønske har vi i ROCKWOOL også for nogle af vores isoleringsbatts. Nu kan vi fejre, at to produkter er blevet lettere på både vægt og klimaaftryk uden at gå på kompromis med isoleringsevnen – og det er kun starten.

ROCKWOOLs Murbatts 34 og Flexibatts 34 er de første produkter til at gennemgå en slankeproces og dermed også opnå et lavere klimaaftryk. Vi ser det som det naturlige næste skridt i bestræbelserne på at sænke flere af produkternes klimapåvirkning.

Lanceringen kommer i forlængelse af, at ROCKWOOL sidste år kunne præsentere nye produktspecifikke EPD’er, der dokumenterede en gennemsnitlig halvering af produkternes CO2-aftryk takket være en grøn omstilling af produktionen.

- Med den nye innovationsproces har vi opnået en vægtreducering på 12% på vores velkendte og mest anvendte isoleringsprodukter Flexibatts 34 og Murbatts 34. Det bidrager til at reducere bygningers klimaaftryk, hvilket har særlig betydning med klimakravene i bygningsreglementet og udsigten til skærpelser i de kommende år. Med en innovation som denne lægger vi nu flere fordele til vores kvalitetsprodukter og optimerer på både vægt, klimaaftryk og installationsproces, fortæller Jesper Svensson, Product Manager.

Effektivt hele vejen rundt

Med dette vægttab mindskes produkternes CO2-aftryk fra produktionsfasen yderligere, og det skal lægges oven i de besparelser, der allerede blev opnået gennem konverteringen til biogas i 2021. Samtidig betyder vægttabet, at produkterne kan pakkes og komprimeres endnu mere, og derfor kan de transporteres med betydeligt flere kvadratmeter per lastbil. For Flexibatts 34 øges antal kvadratmeter pr palle med 27% i gennemsnit og helt op til 50% på et individuelt produkt.

- Vægttabet gør, at vores nyeste isoleringsmateriale blevet mere smidigt at installere uden at miste sin vigtige formstabilitet. Det gør det til en lettere og mere håndterbar løsning for vores kunder på byggepladserne, lyder det fra Jesper Svensson, der fortsætter:

- Kombinationen af smidighed og formfasthed i isoleringsmaterialet gør, at det kan placeres mere præcist og gnidningsfrit uanset byggeriets kompleksitet - f.eks. når Murbatts 34 skal placeres mellem inder- og ydermure. Det er vigtigt for, at bygningen kan opnå og bevare en god isoleringsstandard gennem hele levetiden. Og så vil nogle nok kunne mærke, at man har båret på færre kilo i løbet af en dag, lyder det afsluttende.

Sideløbende med initiativer som dette er ROCKWOOL konstant i gang med at udbygge den unikke returordning Rockcycle®, der sikrer genanvendelse af brugt og overskydende isoleringsmateriale. Byggesektoren i Danmark producerer 40% af al affald i Danmark, og en del af det ender på deponi, hvilket ROCKWOOL ønsker at mindske.

For yderligere information
Maria Damm Jensen | Marketing & Communications Manager | Rockwool Nordics
Tlf. 40 81 81 31 | e-mail maria.damm.jensen@rockwool.com

For yderligere billedmateriale og koordinering af interviews