ROCKWOOL noterer sig Forbrugerombudsmandens vurdering af brugen af visse udtryk anvendt i markedsføring

22. december 2023

Forbrugerombudsmanden har med sin vurdering i pressemeddelelsen af dags dato skabt yderligere klarhed vedrørende brugen af visse udtryk, der konkret var anvendt på to markedsføringsplakater opsat ved busstoppesteder i august 2022. I ROCKWOOL vil vi derfor fremover være mere præcise, når vi anvender udtrykkene, "By Nature" og "Breathable".

Forbrugerombudsmandens vurdering er vigtig, da udtryk som "naturlig" og "åndbar" almindeligvis bruges til at beskrive en række isoleringsmaterialer – herunder mineraluld, papiruld, fåreuld samt træ- og hampefibre. Faktisk er "åndbar" eller variationer heraf som "diffusionsåben" eller "dampåben" branchestandardbegreber, der allerede er anerkendt i byggelovgivningen både i Danmark og på andre europæiske markeder. "Åndbar" er en blandt flere gode, karakteristiske egenskaber ved stenuldsisolering.

Derfor anser vi det også for meget væsentligt, at Forbrugerombudsmanden med sin rådgivning henvender sig bredt til alle virksomheder og dermed signalerer, at præciseringen gælder på tværs af brancher. Efter vores opfattelse er der behov herfor – ikke mindst i byggesektoren.

I den forbindelse henleder vi opmærksomheden på Rådet for Bæredygtigt Byggeris nye vejledning ”Brug af budskaber om miljø og klima i bygge- og ejendomsbranchen”, som vi mener giver en vigtig vejledning for hele vores branche.